fredag 30 maj 2014

Månadsrapport maj




Maj månad är nu till ända, snart är det det dags för semestertider och årets höjdpunkt. En månads semester med hela familjen i lite varmare breddgrader nere i Asien. Vår uppfattning är att det finns inte mycket som slår denna typ av semester. Vi fullkomligen älskar att leva ut under vår semester och uppleva olika kulturer med massa sol, bad samt några fantastiska kritvita stränder kryddat med böljande landskap och kaotiska storstäder.

Det egna kapitalet har utvecklats positivt med närmare 25 000 kr. Det tråkiga är att portföljen har gått bra, d.v.s. drygt 14% upp under året. Jag kommer att vara nettoköpare av aktier under många år framöver, men den utveckling vi ser för närvarande är inte kul. Jag hade önskat en rejäl sättning på marknaden rent generellt så att jag kunde öka på befintliga innehav samt några nya.

Med detta sagt, kommer jag förmodligen att bunkra upp med kapital om runt 50 000 kr som kommer att ligga som likvider och användas om det skulle uppstå något köpläge i bolagen jag är intresserad av. Tanken var att öka på i Bonheur, men både valutan samt aktien har utvecklats stark den sista tiden. Jag avvaktar ytterligare köp i det norska konglomeratet.

När det gäller sparandet denna månad blev utfallet vid en första anblick, väldigt dåligt sett till tidigare månader. Men planerade utgifter såsom bl.a. ny elektronik till hemmet gjorde att sparkvoten landade på blygsamma 42%. I det stora hela är vi relativt nöjda med året som gått hittills, men vi kommer nog återigen att spräcka vår resebudget då det med största sannolikhet kommer att bli en långresa, även nästa år.

Tiden efter en buffert om 50 000 kr kommer förmodligen att gå åt till amortera ner lånen. Efter den årliga budget vi genomfört, ser det väldigt ljust ut de kommande månaderna när det gäller sparkvoten. Det är helt ok med hack i kurvan så länge man uppnår de årliga målen man satt upp.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar