torsdag 28 maj 2015

Inköp MTN Group Ltd



Idag gjorde jag ett inköp i det intressanta bolaget MTN Group Ltd, det blev till slut 230 st aktier. Priset jag fick betala var 17,89 USD och dollarn kostade 8,49. Jag har ytterligare ett köp kvar i detta bolag, då jag vill ha runt 500 aktier innan jag är nöjd med storleken på innehavet.

Förhoppningsvis kan jag komma in lite billigare vid nästa investeringstillfälle. jag vill hålla courtagen på en låg nivå så att det inte tar en allt för stor del procentuellt av den totala investeringen.

11 kommentarer:

  1. Sydafrikanskt bolag, men du handlade i USA? Jag tycker fortfarande det känns riskabelt att köpa enskilda bolag på en marknad som är så annorlunda. Stora möjligheter men politiskt och ekonomiskt känns det som det hända mycket.

    Vad är det som får dig att hoppa på MTN Group?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Helt riktigt, jag har handlat detta bolag i USA. Jag delar inte din uppfattning om att det skulle vara riskabelt, hade jag ansett detta hade jag aldrig handlat på mig aktier i MTN. En viss risk finns ju naturligtvis i valutan, men den brukar jämna ut sig över tid och inget jag grubblar över, jag tycker även att det är bra med en diversifiering mellan olika valutor.

      MTN har en fantastiskt trevlig utdelningstillväxt, samtidigt som jag vill ha en viss exponering i Afrika. Jag valde mellan Telia och MTN, valet föll för MTN Group och jag tror att de kan fortsätta leverera växande utdelningar i många år. Om man ser på min portfölj så är den väldigt defensiv, det är en strategi som jag vill använda mig av i nuvarande aktieklimat. Jag hittar inga köpvärda aktier i Sverige till attraktiva priser tyvärr och då jag är i ett tidigt skede i bygget av min portfölj, gäller det att få kapitalet att arbeta för en.

      Jag tycker att jag har köpt in mina aktier i MTN till ett bra pris, tiden får utvisa om jag hade rätt eller inte. Kan bolaget leverera växande utdelningar samtidigt som bolaget idag har en utmärkt direktavkastning kan inte jag vara annat än nöjd.

      Mvh

      Radera
    2. Det är inte utan att man blir sugen. Gustav har också bloggat en del om Afrika. Jag har en afrikafond som är min ingång där (minus förvaltning och avgifter dock) och den består till 6.5% av MTN Group så jag kommer vara med på resan uppåt om det blir en sådan.

      Men det *känns* fortfarande riskabelt. Jag har aldrig varit i Afrika och det enda jag vet är det negativa som kommer genom nyhetsflödet. Kontinenten kommer helt säkert att utvecklas fantastiskt på lång sikt (ergo min Afrikafond) men jag skulle behöva en hel del mer information innan jag skulle våga handla något på egen hand. Det är därför jag är nyfiken på hur du funderar.

      Radera
    3. Hej Daniel,

      Jag tycker du gör rätt i att vara försiktig, då du inte känner dig helt tillfreds med Afrikanska innehav. Jag är av uppfattningen att man inte skall investera i sådant man inte förstår eller känner sig bekväm med.

      Jag däremot känner mig bekväm med min investering i MTN Group och kan eventuellt tänka mig ett par andra Afrikanska bolag innan jag stänger dörren och kastar nyckeln till min portfölj.

      Mvh

      Radera
    4. Spännande! Tack för din förklaring!

      Radera
  2. Hade varit mycket intressant att få veta bevekelsegrunderna för detta MTN Group? Hur går tankegångarna??

    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars,

      Var vänlig och se ovan svar är du snäll.
      Mvh

      Radera
  3. Kul köp, sugen på MTN Group med för att få en lite annprlunda spridning. Vilken ticker på NYSE köpte du? Måste man ringa in ordern?

    Ha det! Hoppas semestern blir till belåtenhet!
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej P,

      Tackar, tror att semestern kommer att bli helt fantastisk :).
      Tickern är MTNOY:PKC, på Nordnet kan du leta upp den som MTN GROUP LTD SP ADR. Man måste tyvärr ringa in ordern via mäklare.

      Mvh

      Radera
  4. Hej, tyvärr verkar man inte kunna handla på OTC listan längre på Nordnet (MTNOY är listad på OTC foreign) . Svaret jag fick från Nordnet var att man kan fortfarande sälja sina befintliga innehav men inte köpa nya aktier.

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Oj då, det låter lite märkligt. Jag som var sugen på att öka på mitt innehav, får höra med Avanza om det är möjligt och handla via dem.

    Mvh

    SvaraRadera