söndag 17 maj 2015

Strategi




Jag skall nu redovisa min strategi runt mina investeringar inom aktier, boende samt resan mot ett ekonomiskt oberoende. Jag har funderat kring komponering av vår portfölj under en lång tid och känner nu att jag har hittat en strategi som skulle fungera utmärkt för mig och min familj.

Aktier
Jag kan se mig ha ca 50+ innehav när jag är klar med mina inköp, en rejält diversifierad portfölj där inget innehav skall ha en mindre andel än 50 000 SEK. Svenska bolag kommer att stå för den största andelen procentuellt sett (i dagsläget 0 kr investerat) följt av Nordamerikanska samt Nordiska bolag. I övrigt kommer jag säkerligen att inneha några bolag från Australien och Afrika. Då vi kommer att leva utav utdelningarna vi får in på kontot, vill vi inte att de skall påverka alldeles för mycket om ett bolag mot förmodan skulle ställa in utdelningen ett år.

När det exempelvis gäller kvalitetsbolag såsom Handelsbanken, Hennes & Mauritz, Lundbergs, Philip Morris, Johnson & Johnson mm kommer jag att ha en betydligt större andel investerat. Tanken är att storleken på portföljen borde vara i storleksordningen runt 7-8 miljoner när vi kommer att sluta att återinvestera utdelningarna.

Samtliga bolag vi köper in skall tjäna pengar (d.v.s. inget Vardia för oss) och även dela ut pengar till sina aktieägare. Vi är inte intresserade av förhoppningsbolag och kommer inte att ta några genvägar mot att försöka komma i mål fortare. Att bli mångmiljonär tar tid, det är lika bra att kalibrera hjärnan efter strategin och mata på med månatliga insättningar.

Jag har en buy & hold strategi, men när jag anser att ett innehav är rejält övervärderat eller obetydligt i storlek kan jag sälja av såsom jag nyligen gjorde i mina tre svenska innehav (en kombination av litet innehav samt övervärdering).

Boende
Vi bor i ett hus i en större svensk stad och det kommer vi att fortsätta med tills barnen har vuxit upp, sedan är tanken att vi skall köpa en bostadsrätt (lågt belånad eller skuldfri förening) med väldigt låg hyra. Köpet kommer att ske med pengar från vårt nuvarande hus, vilket innebär att vi inte kommer att behöva ta upp några lån och vara helt skuldfria.

Färdmedel
Vi kommer inte att behålla våra två bilar när vi har sagt upp oss utan kommer att nöja oss med en Vespa samt cykel som ett alternativt färdmedel till kollektivtrafiken. Ovan innebär att vi kommer att ha snuskigt låga räkningar att betala varje månad. Vi kommer att ha rejält med pengar över till resor och andra hobbies, vi vill verkligen inte snåla när vi har väl har bestämt oss för att sluta med våra nuvarande arbeten.

Boende utomlands
Här har vi inte riktigt kommit i mål ännu. Det vi vet nu, är att vi kommer att befinna oss utomlands under en stor del av året, om det kommer att ske genom att vi köpt ett boende på lite varmare breddgrader eller om vi kommer att hyra lägenhet/hus får vi se. Det finns så många platser man inte har besökt ännu som vi verkligen vill uppleva.

Som tur är har vi lite tid på oss att komma fram till något som skulle fungera för oss när det gäller boende utomlands, det viktiga är att ha strategin klar när det gäller våra investeringar och att ackumulera kapital varje månad i fantastiska bolag.

Lån
Skall försöka undvikas i möjligaste mån, däremot kan jag eventuellt tillåta mig att använda mig av en hävstång när det sker en rejäl krasch på marknaden, där det uppstår underbara lägen i fantastiska bolag. Maximalt lånebelopp 1 miljon kronor.

Konklusion
Målsättningen med vår strategi är att sluta förvärvsarbeta om ca 10-12 år och kunna ägna oss åt våra hobbies, resa runt i världen under en del av året och göra det som faller oss in. Det kan vara volontärarbeten eller arbeten som vi verkligen brinner för. Vi vill komma ifrån den vardagliga stressen med allt som det innebär, lyckas vi med ovan är vi på det klara över att vi kommer att komma i mål till slut.

Jag skulle kunna tänka mig att 20 000 kr netto när samtliga räkningar är betalda skulle räcka gott för oss att leva på varje månad, sedan skall man ha klart för sig att utdelningshöjningarna brukar vara betydligt högre än inflationen, vilket i sig gör att man får mer och mer pengar över. Vi kommer då att behöva ha ca 300 000 kr årligen i utdelningar, det är mycket pengar men innehåller även en stor säkerhetsmarginal då vi även kommer att få ut tjänstepension lite längre fram. Ytterligare 10 år senare kommer även pensionen att kicka in som kommer att ge ett trevligt tillskott till våra utdelningar.


16 kommentarer:

  1. Vilken inspirerande redogörelse av Er plan! Blir glad när jag läser. Det kommer att ta tid att uppnå men jag är övertygad om att ni kommer att nå slutmålet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Christoffer,

      Det är min förhoppning om att vi skall lyckas nå hela vägen, mycket kan hända på vägen men har man lite stolpe in skall det nog gå bra till slut. Det är viktigt att sätta upp höga samt realistiska mål och det tycker jag att vi gjort.

      Ser även att det tuffar på bra för Er egen del. Lycka till.
      Mvh

      Radera
  2. Bra och intressant inlägg!

    Det som i princip skiljer från mitt eget resonemang är att jag vill ha ett större utdelningsutrymme innan jag slutar att arbeta. Det kanske är defensivt i överkant men om något går snett och man behöver tvingas arbeta igen så är arbetsmarknaden rätt diskriminerande för 50-plussare...

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Chansar Mest,

      Tackar. Jag förstår hur ni resonerar men jag borde lagt till ett avsnitt, "Buffert" där vill vi även ha några hundra tusen, ca 300 000 kr borde vara lagom som en ytterligare säkerhetsmarginal.

      Det är inte det lättaste att återgå till arbetet som 50+, men som jag påpekat tidigare borde tjänstepensionen kicka in vid 55-58 men detta är inget vi räknar med. Jag är rätt övertygad om att vi Ej kommer att behöva återgå till våra jobb när vi väl kastat in handduken. Men jag kommer aldrig sluta om det är som så att vi behöver snåla in på våra hobbies, utan då får man jobba på ett tag till.

      Mvh

      Radera
  3. Det låter som en plan! Intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Sandmann.

      Det är en plan som passar vår investeringsfilosofi som även borde kunna ta oss i mål på ett betryggande sätt. Jag är för diversifiering, dels p.g.a. att jag Ej vill återgå till arbetet om några bolag skulle ställa in utdelningarna.

      Mvh

      Radera
  4. Hoppas ni får ha hälsan så ni hinner njuta.

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym,

    Jag njuter redan av livet till fullo, det handlar inte om att skjuta upp något för framtiden förutom lite pengar som annat hade gått till fullständig onödig lyxkonsumtion. Vi åker årligen utomlands i 5-8 veckor, vilket är vår största hobbie (semestern tillåter inte mer), det finns inget som jag anser att vi skjuter upp.

    Jag lever det liv jag gjorde för 5 år sedan (t.o.m. lite bättre) bara det att vi inte sparade undan en krona. Vi har i.o.f.s. fått betydligt högre löner än vi hade då.

    Jag håller med dig om att vi får hålla tummarna för vår hälsa, men det är inget vi kan påverka förutom att äta nyttigt och hålla kroppen i trim...

    Mvh

    SvaraRadera
  6. Låter som en härlig plan och med era ekonomiska resurser så tvivlar jag inte en sekund på att det skulle gå. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mr Pengabloggen,

      Tackar. Vi är väldigt ödmjuka inför vår nuvarande situation, men man skall ha klart för sig att det förändras relativt snabbt. Men vår förhoppning och tro är att vi skall klara av och skapa tillräckligt med passiva inkomster.

      Mvh

      Radera
  7. Det ska bli väldigt intressant att följa er resa. Huvudsaken är att man har ett tydligt mål med sitt sparande. Lycka till! :)
    Mvh DF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Didrik,

      Tackar :). Håller med om att det är viktigt med ett mål med sitt sparande, sedan kan vägen mot målet vara relativt volatil. Men vi har gett oss den på att vi skall komma i mål på ett framgångsrikt sätt. Mycket handlar om att bestämma sig...

      Mvh

      Radera
  8. Riktigt kul att läsa! Känns som att ni är målmedvetna och har en bra plan! Följer bloggen med stort intresse!

    Mvh
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej P,

      Tack det var snällt sagt. Vi har en bra känsla inför vår plan och tror att det skall fungera med nuvarande förutsättningar.

      Mvh

      Radera
  9. Hur gamla är ni när ni planerar att sluta jobba? 50? 45?

    SvaraRadera
  10. Jag har en stor förhoppning om att kunna lämna arbetslivet vid 50, min bättre hälft får jobba på 1,5 år extra om vi inte är i mål när jag fyller 50 år.

    Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera